Inloggen

Bootwissel Hoe we ineens weer in de Caribbean terecht kwamen.

Hoog en droog
Hoog en droog
©
SY Antares
Sint Maarten, Simpson Bay Lagoon
20 meter hoog is deze mast. Ilona zit er vele uren en vele dagen door al het werk wat er te doen is.

Hehe, daar zijn we weer, maar niet met het geplande verslag over Nieuw Zeeland maar even met een korte update. Het is een tijd stil geweest op deze website en daarvoor waren goede redenen. We schrijven nu niet vanuit Nieuw Zeeland maar we zijn ineens weer terug in... tadaaa... de Caribbean!

Van Nieuw Zeeland in EEN dag terug naar de Caribbean

De Caribbean? Ja! We hadden besloten dat we het leven in de Pacific zo leuk vonden dat we er langer, voor onbepaalde tijd, zouden willen blijven. En bij die plannen hoorde ook een andere, grotere, boot die geschikt zou zijn voor permanente bewoning en met genoeg ruimte om ook nog eens vrienden en familie te ontvangen. Dus in Nieuw Zeeland hebben we (met pijn in ons hart) hard gewerkt om Omweg tip top in orde gemaakt voor de verkoop. Het plan was om daarna met het vliegtuig naar Nederland te gaan, een andere boot te kopen en te zijner tijd opnieuw te vertrekken. Nu is de afstand van Nieuw Zeeland naar Nederland nogal groot en zou je de vliegreis in minstens twee gedeelten moeten doen en daarbij minimaal 24 uur onderweg zijn. Niet leuk. We wilden dan ook een tussenstop maken van enkele dagen om niet al te lang achter elkaar in het vliegtuig te hoeven zitten en iets meer tijd te hebben om aan de verandering van de klok te wennen. En als je dan toch op zoek bent naar een andere boot, waarom die tussenstop dan niet maken op een plek waar veel boten te koop staan? Het handige aan een vertrek uit Nieuw Zeeland is dat het niet uitmaakt welke richting je op vertrekt, want elke richting op is richting huis.

Bahia's

Via internet vonden we op Thailand een interessante boot. De verkopers hadden de Fountaine Pajot Bahia 46 gekocht op de Seychellen en volledig nieuw uitgerust met nieuwe motoren, nieuwe zeilen, etc. etc. etc. Na de eerste oversteek kwamen ze aan in Thailand en hadden onderweg ontdekt dat ze zeilen niet leuk vonden. Dus de volledig nieuw uitgeruste boot kwam voor een prikkie te koop. Althans, dat was het verhaal. Na onze getoonde interesse werd de makelaar opdringerig, we moesten snel besluiten omdat er een andere koper was, maar we wilden ons niet laten opjagen. De andere koper deed inderdaad een aanbetaling en daarmee was onze kans verkeken. Dachten we. Want twee weken later kregen we bericht van de makelaar dat de verkoop niet was doorgegaan. Er zijn natuurlijk allerlei redenen waarom een verkoop niet kan doorgaan maar het meest waarschijnlijke is dat er bij de survey, de technische aankoopkeuring, nare dingen boven water waren gekomen. Het keuringsrapport van de vorige "koper" daar kregen we ondanks herhaald verzoek geen informatie over en daarmee was voor ons de kous af. Of we zouden onze tijd verspillen door naar Thailand te reizen en bij onze eigen aankoopkeuring dezelfde narigheid te ontdekken, of we zouden het niet ontdekken en dan later met een slechte boot zitten. Het risico was ons gewoon te groot.

Interieur
Interieur
Zo ziet de salon er van onze Bahia uit, ruim en luxe.

Ondertussen hadden we, eigenlijk voor prijsvergelijk, nog een Fountaine Pajot Bahia 46 te koop gevonden op een Franstalige website. We waren speciaal gaan zoeken op Franse websites omdat Fransen nooit in het Engels adverteren en daarmee zichzelf voor het grootste deel van het koperspubliek uitsluiten. En dat drukt de prijs want de advertenties worden gewoon niet gevonden door het Engelstalige publiek en er lijkt dus weinig interesse te zijn voor de boot. Het was desondanks een interessante boot, gunstig geprijsd, met een aantal leuke fabrieksopties zoals elektrische lieren, spinnakerzeil op rolreefinstallatie, en latere toevoegingen zoals watermaker, zonnepanelen en dure Raymarine chartplotter, autopilot en radar. Onze Bahia - want het is inmiddels de onze - was in Frankrijk gekocht door Fransen, die zelf niet konden zeilen en voor de oversteek naar Martinique een schipper hadden ingehuurd. Op Martinique waren ze net als vele andere Fransen blijven liggen omdat het er nou eenmaal Franstalig is. Tot ze genoeg hadden van steeds maar op dezelfde plek op een boot te zitten en ze besloten een kampeerauto te gaan kopen. Leuke bijkomstigheid was dat de boot door deze voorgeschiedenis voldeed aan de regels om de BTW-status te behouden. We kunnen dus Europa aandoen zonder dat we de boot moeten importeren. En dat is precies was we nu van plan zijn te gaan doen: Niet slechts naar Europa varen maar naar Nederland! Want het is reuze handig dat de boot in Nederland ligt tot we opnieuw kunnen vertrekken.

Onze eerste bezoekers
Onze eerste bezoekers
De crew van de Antares was ons eerste bezoek.

Schoon schip maken

Nu klinkt het allemaal heel simpel maar dat was het niet. In Nieuw Zeeland moesten we eerst schoon schip maken, letterlijk. Het dek kon hier en daar een likje verf gebruiken en we moesten al onze eigendommen die aan boord waren sorteren op weggooien, op de boot laten, los verkopen, of naar huis verzenden. Het hele proces was dermate arbeidsintensief dat we helaas veel te weinig hebben gezien van hetgeen Nieuw Zeeland te bieden heeft. Voor Omweg verscheen al snel een koper en nadat we een ondertekend koopcontract plus aanbetaling op zak hadden tekenden we een voorlopig koopcontract voor onze nieuwe boot en vertrokken we naar Martinique.

De nieuwe boot bleek overeenkomstig de geadverteerde staat dus we besloten de koop definitief te maken. Dat een boot in goede staat is betekent echter niet dat je gelijk vaarklaar bent. Er moet het een en ander aan administratie zoals registratie en verzekering geregeld worden, apparatuur moet omgeprogrammeerd worden voor de Nederlandse nationaliteit, etc. Ook technisch gezien waren er nogal wat klusjes die geklaard moesten worden. De boot had geen driekleurenlicht in de mast, geen AIS, inefficiente schroeven, een radio die nauwelijks werkte door veel te hoge verliezen in de coaxkabel, apparatuur die niet samenwerkte door foute instellingen, geen SSB installatie, enzovoorts, enzovoorts. Op Omweg hadden we een aantal speciale zaken zoals een superhandig draadloos systeem waardoor iedere laptop of mobieltje alle scheepsdata kon ontvangen en apparatuur kon bedienen, een Duplex onroestbare ankerketting, en het gaf ons best wel een "terug-naar-af" gevoel dat we geen email meer via de kortegolf konden verzenden en met een vieze roestige ankerketting zaten die bij binnenhalen een toren onder de lier opbouwde die we steeds moesten wegslaan. Opnieuw deze leuke spullen kopen en herinstalleren dan maar weer! De boot bleek ook niet overal even schoon te zijn. Ben je net klaar met het toonbaar maken van je oude boot en kun je opnieuw beginnen met schoon schip maken op de nieuwe boot...

Onze spullen zijn gearriveerd
Onze spullen zijn gearriveerd

Nederlandse bureaucratie

Onze pallet met spullen was inmiddels in Rotterdam aangekomen maar ondanks onze uitleg dat het om gebruikte persoonlijke spullen ging waarvoor in Nederland destijds bij aanschaf al BTW was afgedragen wilde de douane ons gewoon weer opnieuw BTW over onze eigendommen laten betalen. Dat zouden we alleen kunnen voorkomen door alle oorspronkelijke fakturen te tonen. Wat een flauwekul want wie bewaart nu zijn aankoopbon voor een Barbeque, een paar schoenen, regenjas, duikbril, staafmixer (met Nederlandse stekker eraan), etc.? Het is toch geheel aannemelijk dat je bij vertrek met een boot vanuit Europa een inventaris bij je hebt en die bij verkoop van de boot weer terug naar huis wilt sturen? Dus we hebben een lange neus naar de douane getrokken en de pallet zonder in te klaren direct op doorreis naar Sint Maarten gezet. Want daar waren we inmiddels met de nieuwe boot heengevaren.

Ouders op bezoek
Ouders op bezoek
Sint Maarten ligt gunstig voor de ontvangst van bezoek uit Nederland. De ouders van Frans komen twee weken op bezoek en vermaken zich op Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius.

Sint Maarten

Sint Maarten was niet toevallig door ons uitgekozen. We waren hier al eerder geweest en we wisten dat er veel bedrijven zijn die bootspullen verkopen, onderhoud kunnen plegen, en dat je er belastingvrij allerlei goederen kunt importeren zoals onze pallet met persoonlijke eigendommen. De boot kun je goed beschermd achterlaten in de lagune en er zijn goedkope lijnvluchten naar Nederland. Niet alleen konden we eindelijk weer eens naar Nederland met het vliegtuig, maar voor familie was het eveneens aantrekkelijk om ons op Sint Maarten te bezoeken en niet alleen de nieuwe boot te bekijken maar natuurlijk ook de boven- en onderwaternatuur van de omringende eilanden zoals Saba en Sint Eustatius te bewonderen. We moesten immers toch wachten op onze pallet en her en der bestelde spullen dus we konden gemakkelijk ondertussen wat vakantietripjes inplannen.

Het blijft wel wat apart om een jaar later ineens weer op Sint Maarten te zijn. Nog gekker is het om dan 's avonds naar de lokale zeilersbar "Lagoonies" te gaan en dan de bemanning van de Antares tegen te komen op dezelfde plek als waar je een jaar geleden afscheid van ze hebt genomen. Het leek net alsof ze onderdeel van het Sint Maarten decor zijn maar ondertussen hebben zij een hele reis via Amerika gemaakt en zijn alleen maar toevallig net op dezelfde dag als wij weer terug op Sint Maarten gearriveerd.

Huidige status

Omweg
ZwerfCat
Na lang beraad en talloze nieuwe namen te hebben overwogen besloten we om de nieuwe boot "ZwerfCat" te noemen.
Pallet en bestellingen
Onze pallet is in Sint Maarten aangekomen en zonder verdere kosten of vragen bij ons afgeleverd. Bedankt Ton en Dominique voor het uitlenen van jullie pickuptruck! Bestellingen die her en der zijn gepleegd zijn uiteindelijk eveneens (soms met de nodige vertraging) gearriveerd.
Klussen
We hebben "Autoprop" schroeven op de boot, een nieuwe verstaging, de nodige touwtjes vervangen, een AIS, een kortegolfinstallatie, intern wifi-systeem, nieuwe ankerketting, nieuwe kabels in de mast, nieuwe (led)verlichting en alles wel weer zo'n beetje in goede en bruikbare vaarstaat gebracht. Er blijft nog zat te klussen maar dat kan ook wel na aankomst in Nederland.
Varen
De overgang naar zo'n grote Catamaran viel reuze mee. Het manoeuvreren op de motor is veel gemakkelijker omdat we twee motoren hebben waarmee we zelfs, door de ene motor in de vooruit en de andere in de achteruit te zetten, op de plaats zelf een rondje kunnen draaien. Het zeilen is eigenlijk ook gemakkelijker geworden. Door allerlei snufjes zoals elektrische lieren en kogelgelagerde zeilvoetjes in de mast gaat de bediening nog lichter dan op Omweg. De stabiliteit en snelheid bevalt ons enorm: tijdens wat tripjes naar belendende eilanden konden we met 15 knopen wind 8 a 9 knopen snelheid halen en ook het aan de wind varen valt voor een Catamaran beslist niet tegen.
Boegbeelden
Boegbeelden
©
Caribbean
Laura en Frank genieten vanaf de stoeltjes voor op de boeg van het uitzicht.

Planning

Op dit moment hebben we nog bezoek van Laura en Frank. Met hen varen we vannacht naar de BVI's (Britse Maagdeneilanden). Wanneer ze volgende week weer naar Nederland terugvliegen beginnen wij aan de oversteek naar de Azoren. We verwachten uiteindelijk ergens eind van de zomer in Nederland aan te komen.


Volgen

Onze apparatuur is weer operationeel en vanaf nu zijn we weer te volgen op onder andere:


Reacties

Naam:
Email:
Tekens over:


Hallo, kunnen jullie ons informatie geven welke handelingen je moet doen om je noot te koop te zetten in new zealand. Wij zijn nu op Tahiti en willen misschien onze boot te koop zetten in new zraland.Ons whatsappnr. Is +31644145803 of marliespeters@live.nl
0
0

Krijg net de link van Jantine... wist niet dat deze catamaran ook Omweg gedoopt was. Gewéldig! Wens jullie veel plezier met deze (zal wel lukken!) en een hele behouden vaart. Natuurlijk ga ik jullie weer volgen! xxxx Wil.
2
0

Ilona Kooistra
Bij nader inzien hebben we gekozen voor "ZwerfCat". Oude Omweg, nieuwe Omweg, was toch niet zo handig....
2
0

T O P !!! Mooi om te lezen; succes met jullie verdere plannen :-)
2
0

Super en uit betrouwbare bron het verhaal klopt helemaal met hetgeen we hier in nl tijdens jullie bezoek hebben mogen horen ;-)) top we verheugen ons enorm op jullie aankomst in lauwersoog joehee!
2
0

Frans en Ank Veldman
Ja,wij waren in April aan boord en Frans en Ilona hebben het voor ons door hun inzet tot een onvergetelijke vakantie gemaakt! En vanuit de cockpit keken wij over de oceaan en zagen vliegende vissen,schildpadden en meer moois. Bij het snorkelen in het heldere water keek ik mijn ogen uit : wat een belevenis! Nogmaals bedankt! Ik wil beslist nog eens komen!
3
0

Het heeft even geduurd en ondertussen waren jullie onbereikbaar, maar dan heb je ook wat. Een drijvende antennemast van 20 mtr. Menig zendamateur heeft dat niet bij z'n huis staan. En dan ook nog een drijvend huis eronder. Prachtig jongens dat jullie dat gerealiseerd hebben. Nu de verkoop van de oude Omweg-op-zee nog en dan in september in Nederland de laatste puntjes op 'i' bij de nieuwe Omweg-op-zee. Ik kom zeker kijken als het zo ver is. Veel plezier en succes en goede vaart op de terugweg.
2
0

Gaaaaaaf
4
0

contact