Inloggen

Lithium-implementaties Een vergelijking tussen verschillende implementaties

This page is an automated translation of /en/lithium-implementations.html and is awaiting a manual review.

Standaard loodzuurinstallatie

image

Deze tekening is bedoeld ter vergelijking. Merk op dat laadbronnen en verbruikers gewoonlijk willekeurig ergens op de enkele stroombus (rode draad) worden toegevoegd. Er is geen scheiding tussen laadbronnen en verbruikers omdat daar nooit een reden voor is geweest.

Alleen lithium, geen scheiders, op spanning gebaseerde regeling

image

Dit wordt ook wel een "drop in vervanging" genoemd, aangezien er geen wijzigingen worden doorgevoerd. Merk op dat de lithiumbatterij mogelijk een BMS , maar niet veel (of helemaal geen) bescherming kan bieden omdat hij de batterij niet kan loskoppelen in geval van overladen of overmatig ontladen (lithium-management#overcharge) (lithium-management#overdischarge) . Laat u niet verleiden tot het verkeerde idee dat de batterij een interne scheider . Dat doet het niet, en als het er een had, zou uw apparatuur frituren op het moment dat het BMS de scheider activeert terwijl de dynamo draait.

Voordelen

  • Enkele bus: geen aanpassingen nodig aan bestaande bedrading
  • Geen aanpassingen nodig aan laadbronnen
  • Vervanging laten vallen. Goedkoop en makkelijk.

Nadelen

Alleen lithium, bescherming tegen overontlading

image

Voordelen

Nadelen

Alleen lithium, bescherming tegen overmatige ontlading, beëindiging van het opladen met onderbreker

image

Voordelen

Nadelen

  • Dual bus : aanpassingen nodig in bedrading
  • Laadbronnen moeten zonder batterij kunnen werken. Aanpassingen/vervanging van oplaadbronnen zijn waarschijnlijk noodzakelijk.
  • Als de batterij volledig is opgeladen, begint de apparatuur onmiddellijk te voeden met de batterij.
  • Geen overtolligheid. Als BMS per ongeluk de bescherming tegen overontlading activeert, gaat alle apparatuur offline.
  • Lithiumbatterij moet groot genoeg zijn om alle reservevermogen te leveren, zal dus meestal in een zeer SOC die slecht voor de gezondheid .
  • Geen betrouwbare balancering mogelijk

Alleen lithium, bescherming tegen overmatige ontlading, beëindiging van de lading door communicatie

image

Voordelen

Nadelen

  • Dual bus : aanpassingen nodig in bedrading
  • Aanpassingen/vervanging van laadbronnen noodzakelijk.
  • Geen bescherming tegen slecht werkende/ongehoorzame laadbronnen (BMS kan de batterij niet loskoppelen)
  • Geen overtolligheid. Als BMS per ongeluk de bescherming tegen overontlading activeert, gaat alle apparatuur offline.
  • Lithiumbatterij moet groot genoeg zijn om alle reservevermogen te leveren, zal dus meestal in een zeer SOC die slecht voor de gezondheid .

Loodzuur/lithiumhybride

image

Voordelen

  • Enkele bus: geen aanpassingen nodig aan bestaande bedrading
  • Geen aanpassingen nodig aan laadbronnen
  • Correct geïmplementeerd oplaadbeëindiging
  • Bescherming tegen overdisch kwijting
  • Bescherming mogelijk tegen laden bij lage temperatuur
  • Bescherming tegen defecte laadbronnen (BMS koppelt gewoon de batterij los)
  • Redundantie. Bij een storing van het GBS valt het systeem automatisch terug naar de standaard loodzuurconfiguratie
  • Lithiumbatterij kan kleiner zijn en wordt dus dieper ontladen, wat [goed voor de gezondheid] is (*lithium-management#fuldam)
  • Als de batterij volledig is opgeladen, wordt de apparatuur gevoed vanuit de oplaadbronnen
  • Betrouwbaar balanceren mogelijk zonder de normale scheepvaart te onderbreken

Nadelen

  • Een hybride installatie is zwaarder dan een pure lithium installatie vanwege het gewicht van de loodzuuraccu's.

Conclusie

Een loodzuur/lithium hybride implementatie biedt duidelijk de meeste voordelen.

Ondanks de duidelijke voordelen is de implementatie van de loodzuur/lithiumhybride relatief onbekend. Hier kunnen een aantal redenen voor zijn:

  • Scheepseigenaren willen van de vervelende loodzuuraccu's af en richten zich alleen op een totale vervanging door lithiumbatterijen. Een hybride conversie kan intuïtief aanvoelen als een "halve klus".
  • Leveranciers van lithiumbatterijen willen zoveel mogelijk capaciteit verkopen.
  • Tot dusver waren er geen batterijbeheersystemen die specifiek waren ontworpen voor hybride installaties.

We hopen de voordelen van loodzuur/lithiumhybride installaties meer onder de aandacht te brengen. Lees er meer over in ons artikel over loodzuur/lithiumhybride systemen.

(Laatst gewijzigd op )

Reacties

Naam:
Email:
Tekens over:


Hi, I'm interested in your BMS! I’d be very interested in a 12v version. Please add me to your list. Dank u wel.
0
0

I would like to build this project myself, any chance of sharing the software and schematics as suggested on Github?
0
0

Hello Frans, I just want to suggest also to give a look at the BOS LE 200 manual that makes what you already designed with your BMS. https://www.manual.bos-ag.com/le300/ One interesting feature of BOS battery is the sleep mode to avoid deep discharge of the Lithium battery. I don't know if you have already thought to this with "Extensive voltage checking on cell level" or not, anyway I took the occasion to highlight the manual to you! Thanks again Daniele
0
0

Hello Frans! I'm very interested in purchasing your BMS for my boat (if you are going to sell it, of course). I have also some contacts to distribute it in Italy, if you want :) Please let me know if you could be interested. May you have fair winds and following seas! Daniele
0
0

Beste Frans, jouw aanpak lijkt precies datgene wat ik zoek: een LifePo4-aanvulling op mijn loodaccu's (360 Ah) die zonder heel veel gedoe kan worden ingepast in het (12V-)systeem. Lever je kant en klaar (met/zonder LifePo4-accu), en wat zou dit dan moeten kosten? Ik verneem het graag om zo de afweging te kunnen maken.
0
0

In respect to Lithium-hybrid, I see two problems that difficult his implementation: *You need special alternators that can work with Lihium banks (with temperature sensors and external regulated). *Due to his different internal resistance, until the Lithium don't reach his maximum charge the lead bank will be unable to be charged.... that can result in a bad SOC of the lead bank during too much time.
0
0

Hallo Frans,ik ben zeer geïnteresseerd in de door jouw ontworpen BMS en dan wel de Pro versie. Ik heb momenteel 420 amp loodaccu's en heb 8 cellen Eve 304 besteld. Verder heb ik 1600 watt solar panels.
0
0

Any possibility of a 48v version to manage a bank for powering a propulsion motor (as opposed to just a "house bank")?
0
0

https://www.zwerfcat.nl/en/bms-news.html Project was revived April 2022, according to that blog.
0
0

I’m also very interested in this project but also cautious because of the lack of updates. Maar hé, wel een geweldig project!
0
0

Hello I.m interested on the assemble version of the OHybridBMS. The project you made is great, thanks for the work, really usable
1
0

Hi Frans, did you build this OpenHybridBMS? I want to buy it!
4
0

Hi, I expressed interest in your BMS more than a year ago - maybe 2! I’d be very interested in a 12v version. Please add me to your list. Dank u wel.
6
0

Hi...really useful, and a set up I hope to build into a new UK canal boat soon. However can anyone advise as to how we then monitor the combined battery, ie which do I watch, and how to know when charged (or needs charging). Expecting to use Victron BMV 702 energy display Thanks
0
0

Hi Neil, I'm looking at fitting the hybrid system and wondered if you managed to get it up and running,and how it's doing?
0
0

Is there any news with this BMS project? I'm very interested in either buying or building one.
1
0

Goedendag, We zijn erg geïnteresseerd  in de pro-versie van de BMS voor 24 volt. Kun je een indicatie geven wanneer deze leverbaar is en wat deze gaat kosten?
0
0

Is de pro-versie van de BMS beschikbaar? En werkt de hybrid Lithium aanpak zoals verwacht? Ziet er zeer doordacht uit en zou graag zelf willen ervaren.
0
0

Its very iteresting concept. However in my opinion the voltage difference between lead-acid and lithium batteries will cause the lithium battery continiusly charging lead-acid battery. To stop that from happening you need a diode to be placed at the positive terminal of the lead-acid battery.
8
-1

No, the voltage of a fully charged lithium battery is less than the voltage needed to charge a lead acid battery. The lead acid battery will very quickly settle on the "float voltage" presented by the lithium battery, and current will stop flowing.
2
0

Please note the depth of discharge graph in the top of the article (red line) shows discharge curve for lifepo4 (13.7V when fully charged) chemistry not traditional Li-Ion (12.6V when fully charged). Li-Ion chemistry has more linear dicharge curve that looks closer to Lead-acid. Therefore the Li-Ion therm in this artical is sort of mental shortcut more then actual chemisrty name.
1
0

When talking about lead acid, does this include Gel and AGM types, they have slightly different charge profiles to typical Lead Acid chemistries, but will they still work in this situation for a hybrid setup?
0
0

Is this a dead project? There's been no update on Github for 2 years and Frans hasn't commented for 6 months.
9
0

Is de pro-versie van de BMS beschikbaar? En werkt de hybrid Lithium aanpak zoals verwacht? Ziet er zeer doordacht uit en zou graag zelf willen ervaren.
0
0

Any chance of you publishing what you have at the moment on GITHUB? This would allow others to peer review, build, and suggest modifications.
5
0

contact