Inloggen

Lithium-implementaties Een vergelijking tussen verschillende implementaties

This page is an automated translation of /en/lithium-implementations.html and is awaiting a manual review.

Standaard loodzuurinstallatie

image

Deze tekening is bedoeld ter vergelijking. Merk op dat laadbronnen en verbruikers gewoonlijk willekeurig ergens op de enkele stroombus (rode draad) worden toegevoegd. Er is geen scheiding tussen laadbronnen en verbruikers omdat daar nooit een reden voor is geweest.

Alleen lithium, geen scheiders, op spanning gebaseerde regeling

image

Dit wordt ook wel een "drop in vervanging" genoemd, aangezien er geen wijzigingen worden doorgevoerd. Merk op dat de lithiumbatterij mogelijk een BMS , maar niet veel (of helemaal geen) bescherming kan bieden omdat hij de batterij niet kan loskoppelen in geval van overladen of overmatig ontladen (lithium-management#overcharge) (lithium-management#overdischarge) . Laat u niet verleiden tot het verkeerde idee dat de batterij een interne scheider . Dat doet het niet, en als het er een had, zou uw apparatuur frituren op het moment dat het BMS de scheider activeert terwijl de dynamo draait.

Voordelen

  • Enkele bus: geen aanpassingen nodig aan bestaande bedrading
  • Geen aanpassingen nodig aan laadbronnen
  • Vervanging laten vallen. Goedkoop en makkelijk.

Nadelen

Alleen lithium, bescherming tegen overontlading

image

Voordelen

Nadelen

Alleen lithium, bescherming tegen overmatige ontlading, beëindiging van het opladen met onderbreker

image

Voordelen

Nadelen

  • Dual bus : aanpassingen nodig in bedrading
  • Laadbronnen moeten zonder batterij kunnen werken. Aanpassingen/vervanging van oplaadbronnen zijn waarschijnlijk noodzakelijk.
  • Als de batterij volledig is opgeladen, begint de apparatuur onmiddellijk te voeden met de batterij.
  • Geen overtolligheid. Als BMS per ongeluk de bescherming tegen overontlading activeert, gaat alle apparatuur offline.
  • Lithiumbatterij moet groot genoeg zijn om alle reservevermogen te leveren, zal dus meestal in een zeer SOC die slecht voor de gezondheid .
  • Geen betrouwbare balancering mogelijk

Alleen lithium, bescherming tegen overmatige ontlading, beëindiging van de lading door communicatie

image

Voordelen

Nadelen

  • Dual bus : aanpassingen nodig in bedrading
  • Aanpassingen/vervanging van laadbronnen noodzakelijk.
  • Geen bescherming tegen slecht werkende/ongehoorzame laadbronnen (BMS kan de batterij niet loskoppelen)
  • Geen overtolligheid. Als BMS per ongeluk de bescherming tegen overontlading activeert, gaat alle apparatuur offline.
  • Lithiumbatterij moet groot genoeg zijn om alle reservevermogen te leveren, zal dus meestal in een zeer SOC die slecht voor de gezondheid .

Loodzuur/lithiumhybride

image

Voordelen

  • Enkele bus: geen aanpassingen nodig aan bestaande bedrading
  • Geen aanpassingen nodig aan laadbronnen
  • Correct geïmplementeerd oplaadbeëindiging
  • Bescherming tegen overdisch kwijting
  • Bescherming mogelijk tegen laden bij lage temperatuur
  • Bescherming tegen defecte laadbronnen (BMS koppelt gewoon de batterij los)
  • Redundantie. Bij een storing van het GBS valt het systeem automatisch terug naar de standaard loodzuurconfiguratie
  • Lithiumbatterij kan kleiner zijn en wordt dus dieper ontladen, wat [goed voor de gezondheid] is (*lithium-management#fuldam)
  • Als de batterij volledig is opgeladen, wordt de apparatuur gevoed vanuit de oplaadbronnen
  • Betrouwbaar balanceren mogelijk zonder de normale scheepvaart te onderbreken

Nadelen

  • Een hybride installatie is zwaarder dan een pure lithium installatie vanwege het gewicht van de loodzuuraccu's.

Conclusie

Een loodzuur/lithium hybride implementatie biedt duidelijk de meeste voordelen.

Ondanks de duidelijke voordelen is de implementatie van de loodzuur/lithiumhybride relatief onbekend. Hier kunnen een aantal redenen voor zijn:

  • Scheepseigenaren willen van de vervelende loodzuuraccu's af en richten zich alleen op een totale vervanging door lithiumbatterijen. Een hybride conversie kan intuïtief aanvoelen als een "halve klus".
  • Leveranciers van lithiumbatterijen willen zoveel mogelijk capaciteit verkopen.
  • Tot dusver waren er geen batterijbeheersystemen die specifiek waren ontworpen voor hybride installaties.

We hopen de voordelen van loodzuur/lithiumhybride installaties meer onder de aandacht te brengen. Lees er meer over in ons artikel over loodzuur/lithiumhybride systemen.

(Laatst gewijzigd op )

Reacties

Naam:
Email:
Tekens over:


Goedendag, We zijn erg geïnteresseerd  in de pro-versie van de BMS voor 24 volt. Kun je een indicatie geven wanneer deze leverbaar is en wat deze gaat kosten?
0
0

Is de pro-versie van de BMS beschikbaar? En werkt de hybrid Lithium aanpak zoals verwacht? Ziet er zeer doordacht uit en zou graag zelf willen ervaren.
0
0

Its very iteresting concept. However in my opinion the voltage difference between lead-acid and lithium batteries will cause the lithium battery continiusly charging lead-acid battery. To stop that from happening you need a diode to be placed at the positive terminal of the lead-acid battery.
0
0

When talking about lead acid, does this include Gel and AGM types, they have slightly different charge profiles to typical Lead Acid chemistries, but will they still work in this situation for a hybrid setup?
0
0

Is this a dead project? There's been no update on Github for 2 years and Frans hasn't commented for 6 months.
2
0

Is de pro-versie van de BMS beschikbaar? En werkt de hybrid Lithium aanpak zoals verwacht? Ziet er zeer doordacht uit en zou graag zelf willen ervaren.
0
0

Any chance of you publishing what you have at the moment on GITHUB? This would allow others to peer review, build, and suggest modifications.
3
0

I am very interested in the BMS Pro system. Is this still an active project? The GitHub repository shows no activity for a while.
2
0

There are various FB groups dedicated to electrics on boats/motorhomes and LFP battery installations. Much is said about having to control or replace the alternator as it risks burning out with LFP, even in a hybrid system. I have installed LFP and kept the system as a hybrid by keeping the old LA batteries. You say that the system needs no modification. Can you reassure me! Thank you. Great articles, by the way.
0
0

Very interested in this. When are you going to publish on Github? and any idea of when the Pro will be available and cost yet?
1
0

1 more comment: my LA and Li battery banks each have their own charging source (LA - solar, LI - wind). The plan is to connect both the LA +/- outputs to the single +/- inputs of a substantial DC to AC inverter. Any comments or thoughts?
0
0

I am going to build this. Parallel connection from each battery type to a single inverter. Inverter has + / - terminals and the Lithium + along with the L Acid + to the inverter +, and same with the negatives. This should work as the author describes, I believe. Any comments?
0
0

I'd love to have a go at building your BMS, when you're happy with it would you mind posting the details of how you built it so others can copy it
2
0

We would be interested in purchasing a Pro Unit.
0
0

Is this Open design available to the public for rebuild?
2
0

Also very interested in the BMS Pro system. Please let me know when it is available. Thank's
0
0

Frans, what you say doesn't fit publishedcapacity/voltage curves of LFP batteries. Check this: https://www.solacity.com/how-to-keep-lifepo4-lithium-ion-batteries-happy/ You see in the 2. plot the 12V version with 13V at 40% LFP capacity. If you discharge from, say, 90% to 40% that leaves you with only 50% of the possible 80% LFP capacity. So loweing the discharge cutoff to 12.6V would still leave the LA batt. rather full and deplete LFP to 15%. Much better!
0
0

Hi Frans, thanks for suggesting this simple solution! Why would you want to develop your own BMS? Can't you simply use one that is available like Electrodacus? https://www.youtube.com/watch?v=TrTu9uehOFg you can set the cut-in low voltage separate from the low cut-off voltage, you can set the high cut-off voltage and many more. It also has a battery overtemp protection aswell as an batt undertemp protection (LFP batt should be chared above 5°C only). The starter batt can then float when LFP is full.
1
0

Nice article. 1 remark though about charging. You can FloatCharge CCCV lithium @ < bms-cut-off-voltage till it's saturated at the voltage setpoint. Advantage hereof is that the battery bms never disconnect the (solar)charger. Under floatcharge I mean just charging with one voltage set-point, e.g @ 14.0v for a 12v battery. Good idea or not?
0
0

Very interested in the pro system.
0
0

Your BMS sounds very promising and perfect for our situation. Please add us to your list, and thanks
0
0

I'm very interested in your BMS when you start making them, can you notify me with a price when they're ready
0
0

I’d be interested in the pro system. What price roughly? Thank you.
0
-1

Frans Veldman
Sorry, I have no insight yet in the cost of a small production run.
2
0

what happens if say the alternators are pumping out 100amps+ I seem to see 50amps as max charge on most .Lithiums?
1
0

contact